Trainingstips 3

Als hardloper ben je vooral gericht op het aantrekken van de loopkleding en het verlaten van het huis om buiten jouw rondje te lopen. En dan het liefst sneller dan de vorige keer. Door looptraining alleen zul je best sneller worden en ook verder kunnen, maar vroeg of laat merk je dat je tegen een barrière aanloopt. Dat je niet meer sneller gaat en dat het ook niet meer lukt om langer te lopen. Dit is een plateau. Maar ook als je wilt voorkomen dat je geblesseerd raakt of sowieso het maximale uit jezelf wil kunnen halen, dan is het doen van krachtoefeningen zeker aan te raden. Mocht je nu geen sportschoolabonnement hebben, dan kun je toch oefeningen doen die de benen en jouw core versterken.

Dit zijn:

  • Squat: de basis oefening voor elke krachtsporter en fietser, schaatser, loper enz. Ook zonder gewicht kun je dit prima doen. Let op dat je de voeten op heupbreedte zet, naar boven blijft kijken en goed de billen naar achteren duwt en dan laat zakken.
  • Single-leg deadlift: heel goed voor de onderrug en bilspieren. Zet beide voeten op heupbreedte en hef een been op met gebogen knie. Strek je armen uit boven jouw hoofd en buig voorover terwijl je gelijktijdig jouw been (als tegengewicht) naar achteren uitstrekt. En kom langzaam maar zeker terug in de beginpositie zonder dat je jouw voet op de grond zet.
  • Planken: goed voor het hele lichaam waaronder de buik, kuiten en schouders.
  • Burpee: zet de voeten op heupbreedte en zak door tot squat positie. Plaats de handen iets voor je op de grond en stoot de benen uit naar achteren. Let hierbij op dat jouw lichaam uiteindelijk recht als een plank is. Vervolgens trek je beide benen gelijktijdig weer onder je en spring je omhoog en komt terug in een staande positie waarbij de benen iets gebogen zijn. Van daaruit kun je weer verder.

 

Hoe vaak je elke oefening moet doen is uiteraard afhankelijk van jouw huidige conditie. Maar als je vier rondes doet waarbij je aan het eind van elke oefening merkt dat het niet meer makkelijk gaat, dan kom je goed in de richting van de optimale belasting.

Succes!

Nieuws

  1. Premiedeel heffingskorting naar tijdsgelang
  2. Beëindiging slapende dienstverbanden

Wat wij twitteren

Op deze stralende dag zetten we onze secretaresses in het zonnetje! Dames, bedankt voor jullie inzet en collegialit… twitter.com/i/web/status/1…
Bij ons krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen en draai je vanaf de 1e dag volledig mee in ons team. Ook tij… twitter.com/i/web/status/1…