De hele samenleving wordt geraakt door het coronavirus. De horeca is echter een sector die bijzonder hard wordt geraakt doordat hier niet of nauwelijks gewerkt kan worden zoals in het verleden. Er ontstaan inmiddels mooie initiatieven waarbij een bezorgservice of afhaalservice wordt opgezet, maar hiermee wordt voor de ondernemer de gemiste omzet niet goed gemaakt en de klant krijgt hiermee niet de extra beleving die hij gewend is als hij op bezoek komt. Het einde is helaas nog niet in zicht, want daar waar er voorzichtig enkele maatregelen zijn versoepeld, zijn de maatregelen voor de horeca verlengt tot en met 19 mei. Ook na deze datum is het zeker niet te verwachten dat alles weer bij het oude zal zijn. 

Gebruik economische noodmaatregelen
De overheid heeft voor de getroffen ondernemers een reeks aan economische noodmaatregelen in het leven geroepen. De belangrijkste regelingen zijn de Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (NOW), de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS-regeling), de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO), de verruimde BBZ regelingen en het uitstel dat kan worden verkregen voor het betalen van belastingen en pensioenpremies.

Anderhalve meter economie
We hebben minister president Mark Rutte al meerdere malen de term “anderhalve meter economie/samenleving” in de mond horen nemen. Dit zal de komende tijd het “nieuwe normaal” worden. Als de horeca na 19 mei de deuren weer mag openen, dan zal dat onder de voorwaarde zijn dat er anderhalve meter afstand gehouden wordt. Dit heeft natuurlijk een enorme impact voor de horecaondernemer. Zo zal de maximale bezetting minder hoog zijn dan voorheen, met andere woorden er kan minder worden verkocht. Daarnaast zullen er een flink aantal organisatorische maatregelen genomen moeten worden om aan de eisen te kunnen voldoen, maar je wilt natuurlijk wel gastvrij blijven. Mogelijkheden om één en ander in goede banen te leiden zijn:

Zorg voor voldoende afstand van tafels. Geef de klant het gevoel dat hij ruim zit, maar verlies niet het gezelligheidsaspect uit het oog.
Werk eventueel met afscheidingen zoals bijvoorbeeld een plantenbak.
Breng gasten naar hun tafel. Doe dit ook op het terras. Weet wat je gast wil. Wil de gast drinken of eten en drinken. Dit kan uitmaken voor de tafel die de gast krijgt.
Instrueer het personeel duidelijk over looproutes, zorg dat deze efficiënt zijn.
Stimuleer dat gasten zoveel mogelijk reserveren. Zorg ook voor een reserveringsmogelijkheid op het terras.  
Onderzoek de mogelijkheid dat klanten bestellen via de mobiele telefoon.
Zorg dat klanten en personeel de mogelijkheid hebben om hun handen te ontsmetten.
Neem zichtbaar de tijd om tafels en dergelijke goed schoon te maken. 
Werk eventueel met trollies zodat de klanten de bestelling zelf kunnen pakken. 
Wees vooraf duidelijk naar je klanten wat de regels zijn.
Overleg met je accountant om inzicht te krijgen wat de financiële impact is van de regels van het “nieuwe normaal”.

Het zal een uitdaging blijven om überhaupt de anderhalve meter afstand te respecteren, maar het zal een nog veel grotere uitdaging zijn om dit rendabel te kunnen doen. Om creatief mee te denken over mogelijkheden en een inschatting te kunnen maken wat de mogelijke gevolgen van de “anderhalve meter economie/ samenleving” voor uw onderneming zijn, zijn wij er voor u. Het is de uitdaging om de beperkingen die worden opgelegd te vertalen naar kansen zodat u prettig en ontzorgd kunt ondernemen. 

Dit artikel is geschreven door Bart Vriesen, accountant (Link https://www.kabaccountants.nl/vestigingen/warnsveld/bart-vriesen)

Bron: Thu, 30 Apr 2020 14:11:21 +0100