Social media speelt een belangrijke rol bij horecaondernemers, het is inmiddels onmisbaar geworden. Facebook is zelfs het belangrijkste kanaal voor de horeca. Via social media kunt u snel en makkelijk een grote groep mensen bereiken en uw horecaonderneming promoten. U kunt uw gast triggeren om naar uw horecaonderneming te komen. Een kans die u niet kunt laten liggen. Maar hoe doet u dat?

Wees actief en creatief
Speel op tijd in op bijzondere momenten als feestdagen of lokale festiviteiten. Breng de nieuwe kaart, arrangementen en acties onder de aandacht, maar probeer u daarbij te onderscheiden van de rest. Laat gasten weten wanneer er speciale activiteiten en bijeenkomsten zijn. Wees creatief, gebruik filmpjes en foto’s en wissel van inhoud en vorm in uw uitingen. Maak elk bericht weer anders en vraag om reacties van de gasten. 

Dat klinkt makkelijk, maar dat is het niet. De juiste aanpak is essentieel om succes te boeken. Ook de invloed van online recensies is groot. Recensies op Booking.com, The Fork, TripAdvisor, Thuisbezorgd.nl en de beoordelingen op Google zijn onontkoombaar. 

Hoe gaat u daar mee om?
Zorg dat positieve reacties onder de aandacht worden gebracht bij een breed publiek. Gasten die uw bedrijfspagina liken, krijgen vaker uw berichten in hun overzicht te zien. Hoe meer reacties hoe meer voorrang, hoe meer voorrang hoe groter het bereik. Ook hashtags zorgen ervoor dat berichten en foto’s beter vindbaar zijn. 

Echter zijn natuurlijk niet alle reacties positief. En dat is ook niet zo vreemd, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Daar ontkomt geen enkel bedrijf aan en dat is ook niet erg. Het gaat erom hoe u daar mee omgaat. 

Neem negatieve reacties en klachten serieus. Luisteren naar de gast is het halve werk, maar wees ook eerlijk. Zoek samen met de gast naar een oplossing. Daar kunt u als ondernemer ook van leren. 

Online reviews
Hoe pakt u dat aan als de negatieve reacties online zijn? Zorg dat u de online reviews op de verschillende kanalen in de gaten houdt. Reageer op zowel de positieve als de negatieve reviews. Reageer snel om te voorkomen dat anderen zich ermee gaan bemoeien. Ga geen discussie aan, maar probeer rechtstreeks met de gast in contact te komen om doelgericht actie te kunnen ondernemen. 

Leer ook van elkaar
Elke horecaondernemer heeft te maken met positieve en negatieve online reviews, dus kijk naar elkaar. Hoe gaan anderen om met deze berichten. Hoe reageren zij op online reviews en welke reacties komen daarop. 

Kortom laat uw kansen niet liggen. Social media is niet meer weg te denken uit de horeca en kan veel impact hebben op uw onderneming. Onderschat de werking van sociale media daarom niet. Social media kan u veel opleveren mits het juist en tijdig wordt gebruikt. Zorg dan ook dat u hier voldoende tijd en aandacht aan besteedt. 

 

Bron: Thu, 24 Oct 2019 10:37:32 +0100