Onlangs hebben wij in samenwerking met Vrumona een Masterclass Pricing georganiseerd. Hierbij zijn voor de horecaondernemer een aantal eenvoudige tips en trucs gedeeld die tot een hogere omzet en winst kunnen leiden. Hieronder leest u een aantal van deze tips en trucs. Houd u er wel rekening mee dat mogelijk niet iedere tip en truc bij u toepasbaar is!

Spreiding menukaart
Zorg voor een goede spreiding van de prijzen op uw menukaart. Als uw duurste gerecht circa twee keer zo duur is dan het goedkoopste gerecht en u voldoende gerechten heeft met een prijs hier tussenin, dan heeft u een goede spreiding.

Gemiddelde besteding
Als u naast een goede spreiding uw salesmix kent, weet u welke gerechten goed verkopen en welke gerechten dus uw ‘hardlopers’ zijn. U kunt zo spelen met de prijs van uw hardlopers. Door de prijs van de hardlopers te wisselen met de prijs van een iets duurder gerecht, wordt uw hardloper iets duurder en het andere gerecht die minder hard loopt iets goedkoper. Aan de prijzen op uw kaart heeft u niets veranderd, u heeft alleen gerechten van prijs gewisseld. Bij eenzelfde salesmix betekent dit dat de gemiddelde besteding van uw gasten stijgt, wat leidt tot een hogere omzet en winst.

Volgorde prijzen
Staan de verkoopprijzen van uw gerechten in een kolom onder elkaar? En hoe zijn de gerechten gerangschikt op uw kaart? Als u de gerechten van hoog naar laag rangschikt zal uw gast naarmate hij of zij verder kijkt op de kaart, de prijzen met het duurste gerecht gaan vergelijken. Hierdoor lijken de prijzen van andere gerechten mee te vallen. Onderzoek heeft overigens aangetoond dat bij het weglaten van het €-teken op de menukaart, een gast vaker bereid is meer geld uit te geven.

Dynamische prijzen
Niet elke dag en niet elk tijdstip is hetzelfde. Uw kunt voor verschillende dagen en dagdelen een andere kaart of andere prijzen hanteren. Een zakelijke gast zal naar verwachting meer te besteden hebben dan een student. Bij mooi weer kiest de gast er eerder voor op het terras te gaan zitten dan in de zaak. Bepaalde perioden of dagdelen zijn drukker dan andere perioden of dagdelen. Dit zijn al voorbeelden waar u kunt gaan spelen met verschillen prijzen of kaarten.
Nog een voorbeeld:  Tijdens drukke perioden zou u bijvoorbeeld een zogenaamde crisiskaart kunnen hanteren. Deze kaart is gebaseerd op uw reguliere kaart, het verschil is dat op de crisiskaart minder gerechten staan. De gerechten die van deze crisiskaart zijn geschrapt betreffen voornamelijk uw goedkopere gerechten.
 
Waarde voor de gast
Bepaal uw verkoopprijs vanuit wat het gerecht waard is in de ogen van uw gast en niet vanuit de inkoopprijs. Twee gerechten kunnen misschien wel dezelfde inkoopprijs hebben, maar dit betekent niet dat beide dezelfde verkoopprijs hoeven te hebben. In de ogen  van uw gast heeft één van de twee gerechten ongetwijfeld een hogere waarde. Voor uw diverse soorten soepen kunt u gerust verschillende prijzen hanteren.

Combideals
Wist u dat u met combideals meer kunt verkopen als u dit slim aanpakt? Dit fenomeen kan het beste worden weergeven met dit filmpje op Youtube over marketing van MINDF*CK: https://www.youtube.com/watch?v=AxbR2ygLifA.

Voor meer tips en trucs kunt u uiteraard terecht bij onze horecaspecialisten. 

Bron: Thu, 15 Aug 2019 09:34:14 +0100