Het terrasseizoen staat voor de deur, tijd om nieuw horecapersoneel in te werken. Maar hoe pak je dit goed aan? 
Ieder jaar werken restaurants 45 procent van hun medewerkers in, blijkt uit een arbeidsmarktonderzoek van KHN en SVH. Gemiddeld ligt dit percentage in de horeca op 40 procent; horecapersoneel blijft gemiddeld 2,5 jaar bij dezelfde baas werken. Gelukkig zijn dit niet allemaal nieuwe medewerkers in de horeca, maar wel nieuwe medewerkers voor het bedrijf. Dit betekent voor jou als werkgever dat je ze wegwijs moeten maken in je zaak.
Hoe pak je het inwerken van personeel het beste aan? Wij geven 9 tips:
9 tips voor het inwerken van nieuw horecapersoneel
1. Gooi nieuwe medewerkers niet in het diepe.
Zorg dat ze eerst zelfvertrouwen krijgen, daarna komen ze wel tot bloei.
2. Zet alle werkzaamheden op papier.
Op het moment dat medewerkers het even niet meer weten, kunnen ze hierdoor een probleem zelf proberen op te lossen. Dit helpt ook bij het krijgen van zelfvertrouwen.
3. Kennis maken met de menu- en drankenkaart.
Laat nieuwe medewerkers eerst kennismaken met de menu- en drankenkaart. Dit kan zowel op de zaak of door de kaarten te verstrekken om thuis door te nemen alvorens ze beginnen aan hun eerste werkdag.
4. Organiseer een bijeenkomst/trainingsdag.
Tijdens deze bijeenkomst geef je nieuwe medewerkers de eerste gastvrijheidslessen. Bereid je team op speelse wijze voor; dienblad lopen over een hindernis parcours; in vijf stappen drie borden leren dragen; rondje menukaart; rollenspellen voor het opnemen van bestellingen; hoe draag je een dienblad. Zowel ondernemer als medewerker hebben er enorm veel aan en op deze manier leer je elkaar direct beter kennen. Dit maakt het een leuke, maar vooral leerzame dag.
5. Schakel een gastvrijheidstrainer in die nieuwe medewerkers de belangrijkste lessen leert.
6. Naast fysieke trainingen kun je ook online veel leren! (Yellowstone, Blue C., Horeca Highschool van Gast is Koning).
7. Werk nieuw personeel al in het voorseizoen in. Op deze manier zijn ze al goed ingewerkt voordat de echte drukte begint.
8. Laat nieuw personeel eerst wennen als food- of drankrunner, zodat ze de routing en de kaart onder de knie krijgen.
9. Koppel nieuwe medewerkers aan een terrasbuddy.
Een terrasbuddy is een ervaren medewerker die de nieuwe medewerker alle ins en outs bijbrengt. De nieuwe medewerker loopt een paar dagen met dezelfde persoon mee. Zo kan de nieuwe medewerker precies meekijken hoe het moet en zien wat er van hem of haar wordt verwacht.

Tot slot:
Uitleg en structuur:
Het is belangrijk om nieuwe medewerkers goed te informeren over het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Leg duidelijk uit wat de basis is van jouw bedrijf; wie waar voor verantwoordelijk is, waar alles staat, hoe alles werkt, wat de tafelnummering is enz.
Persoonlijke aandacht:
Neem als eigenaar of leidinggevende de tijd om een gesprek met nieuwe medewerkers aan te gaan. Vraagt ze hoe het gaat, of alles lukt en of ze het naar hun zin hebben. Deze persoonlijke aandacht stelt een medewerker op prijs en hierdoor zal hij/zij zich meer betrokken voelen bij het bedrijf.
Eerlijk zijn:
Wees vooral eerlijk tegen elkaar; maak het niet mooier dan het is. Het is geven en nemen, dus soms moet je iets geven om iets terug te krijgen. Sharing is caring.

Als Horeca team van Kab, wensen wij alle ondernemers een goed terrasseizoen toe. 

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Ons horecateam helpt u graag.  

 
Bron: Tue, 23 Apr 2019 15:18:03 +0100