Duurzaamheid is geen trend meer, maar een noodzaak geworden. In de zakelijke wereld, vooral voor het mkb (midden- en kleinbedrijf), is duurzaam ondernemen een belangrijk thema. Een goed beleid op dit vlak maakt je organisatie een aantrekkelijke partij om zaken mee te doen én maakt je toekomstbestendig. Hoe je duurzaamheid inzet voor jouw organisatie vertel ik je graag in deze blog.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (mvo)
Bij het maken van de keuzes wordt rekening gehouden met mens, milieu en maatschappij.
Omdat dit thema steeds belangrijker wordt, komen er voor bedrijven steeds meer regels om te verduurzamen. Een ervan is duurzaamheidsrapportage CSRD, een nieuwe Europese richtlijn. Hoewel deze vanaf 2024 alleen voor grote bedrijven geldt, is het ook als mkb’er slim om je voor te bereiden op de CSRD. Immers, de meeste mkb’ers werken samen met leveranciers of andere partijen die moeten voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Deze zullen ook aan jou vragen stellen bij het opstellen van hun duurzaamheidsrapportage.

Onderscheid ten opzichte van concurrenten en klantloyaliteit
Steeds meer consumenten, waaronder ikzelf, veranderen van koopgedrag op basis van sociale verantwoordelijkheid of milieu-impact. Door duurzaam te ondernemen, kunnen mkb-bedrijven klanten aan zich binden en concurrentievoordeel behalen.

Kostenbesparing op lange termijn
Kosten zijn de belangrijkste belemmering voor ondernemers om te verduurzamen. Echter, op lange termijn kunnen investeringen juist kosten besparen. Een voorbeeld hiervan is investeren in zonnepanelen om te besparen op energiekosten.

Toegang tot financiering en subsidies
Er zullen steeds meer duurzaamheidseisen aan het mkb worden gesteld, zoals door banken en investeerders voor het verkrijgen van financiering en zelfs in aanbestedingsprocedures door overheidsinstanties.
Door berekeningen, prognoses en inzichten kunnen we de klanten op het gebied van de financiële kant van duurzaamheid begeleiden, maar ook door te kijken of er subsidieregelingen of belastingvoordelen te behalen zijn.

Sterke positie in de markt behouden
Als organisatie kun je het thema duurzaamheid in je voordeel inzetten. Hiermee onderneem je niet alleen op een verantwoorde wijze, met oog voor mens en milieu, maar je werkt ook aan de toekomstbestendigheid van je bedrijf. Wij adviseren graag welke acties passen bij jouw specifieke organisatie. 

Anka Valerjev - Assistent accountant

Anka Valerjev, Assistent Accountant