De horeca mag nu tot 22.00 uur open, maar het ziet er naar uit dat er op korte termijn nog meer versoepelingen aankomen voor de horeca. Hoe plan je je personeel dan weer optimaal in? Een goed rooster maken kan een hele puzzel zijn. Wie rooster je wanneer in? Wat is een goede bezetting? Wat gaat het weer doen? Kortom, hoe kun je optimaal inplannen? Wat wil je doen en wat is realistisch qua omzet voor jouw horecabedrijf? 

Je bent verplicht het rooster twee weken van te voren te delen, als er nog geschoven moet worden, gaat dat in overleg met de betrokken medewerkers. Zeker door ziekte, besmettingen of quarantaine gebeurt dat waarschijnlijk regelmatig, maar de plicht blijft dat het rooster op tijd bekend moet zijn. Hou zoveel mogelijk rekening met de wensen van het personeel.
Vervolgens kun je kijken hoeveel personeel je hebt om in te zetten. Hoeveel uur moet je vullen per functie en heb je genoeg mensen  beschikbaar? Als je de planning rond hebt, check dan of het rooster betaalbaar is. Geen keuken-assistent beschikbaar en daarom een chef-kok ingepland? Stukje duurder…

Tips personeelsplanning maken horeca

•    Wees alert op werknemers die ‘onbewust’ het rooster verstoren. Let bijvoorbeeld op mensen die altijd op bepaalde momenten willen ruilen.
•    Zorg dat het rooster toegankelijk is. Een Excelrooster is niet meer van deze tijd. Kies een medium wat aanslaat bij de werknemer van nu.
•    Zorg dat je zo min mogelijk werk hebt aan het roosteren. Doe dit bijvoorbeeld door iemand uit het team verantwoordelijk te maken. Door te communiceren over je planning en je personeel erbij te betrekken, zullen zij productiever zijn.
•    Zorg voor (een zo goed mogelijke) balans tussen nieuwe mensen en ervaren teamleden.
•    Ken de piek- en daluren van het bedrijf.
•    Zet de juiste mensen op de juiste plek; kijk naar wat mensen kunnen, waar ze goed in zijn en rooster hen daar in.
•    Kijk naar de samenstelling op één dag en zorg dat de juiste combinatie van mensen tegelijkertijd aan het werk is.
•    Maak duidelijke afspraken over ruilen. Mogen ze dat onderling doen? Alleen met goedkeuring van een leidinggevende? Wie mag met wie ruilen?
•    Hoe klein je ook bent, een digitaal rooster biedt altijd voordelen.
•    Het helpt om het geplande rooster naast het gerealiseerde rooster (de daadwerkelijk gewerkte uren van iedereen) te leggen. Vervolgens leg je hier de omzet naast. Zie je verschillen?
•    Geen keuken-assistent beschikbaar en daarom een chef-kok ingepland? Stukje duurder…
•    Het rooster moet 2 weken van tevoren gedeeld zijn

Bron: | Misset Horeca