Henrie Ketelaar, grondlegger van Kab in Oost-Nederland: 

Henrie Ketelaar startte in 1972 met Kab in Oost-Nederland. Hoe is dit destijds allemaal gegaan? Welke kansen zag Henrie? En hoe ziet hij Kab nu? 

Laten we bij het allereerste begin beginnen: in 1946, in Gouda. Hier begon Henk Brand – “Mijn grote voorbeeld”, aldus Henrie Ketelaar – Accountantskantoor Brand, later omgezet in Kab. Henrie kwam er op 1 april 1971 in loondienst. Een jaar later nam hij, op verzoek van Henk Brand, de leiding van een kantoor in Doesburg op zich. Dit was de start van Kab in Oost-Nederland. Op 1 januari 1985 werd Henrie partner bij Kab.

Van boekwerk…

Henrie blikt terug op de eerste jaren in Doesburg: “Het voelde echt als mijn kantoor, mijn kindje, mijn trots. In de beginjaren ging alles nog met de hand: we hadden nog geen computer of elektronische telmachine. In Gouda stond al wel een computer waarop administraties werden verwerkt. Ik wilde mijn klantenadministraties hierop verwerken, maar klanten waren hier niet erg happig op: een typisch geval van onbekend maakt onbemind.”

… tot computer

Toch bleek dat Henrie, toen Kab digitaal ging werken, een behoefte had gecreëerd: “Klanten hoefden zelf minder te doen, dus dat sloeg aan. Uiteraard bood een computer voor onszelf ook praktische voordelen: niet alles hoefde meer van papier te worden overgetypt en verwerkt. Dit scheelde tijd, mankracht en dus geld. Bovendien was ik destijds erg geïnteresseerd in automatisering en de gigantische ontwikkelingen hierin. Je kunt wel stellen dat automatisering de rode draad was in de ontwikkeling en groei van Kab.”

Altijd duidelijkheid

In 1973 verhuisde Kab naar Doetinchem en groeide gestaag, in de loop der jaren kwamen er meer kantoren bij. Henrie: “Nieuwe collega’s gaf ik als advies dat ze altijd moesten communiceren met klanten: je moet voor ze klaarstaan, ze helpen en áltijd reageren op hun vragen, ook als je het antwoord niet weet. Zeg dan in ieder geval dat je het uitzoekt en erop terugkomt. De klant altijd duidelijkheid geven en je uiterste best doen, daar draait het om.”

Kansen

Waar zag Henrie kansen voor Kab? “Door je in bepaalde branches te verdiepen, bijvoorbeeld de horeca, kun je meerwaarde bieden. De kennis die je opdoet, is heel waardevol en weer voor andere klanten in deze branche in te zetten. Uiteraard zonder vertrouwelijke informatie over klanten te delen. We hebben altijd gewerkt met respect en vertrouwen, zoals het hoort. Klanten weten en waarderen dat.”

Niet stilzitten

Inmiddels is Henrie al elf jaar met pensioen, maar stilzitten is er niet bij. “Ik doe nog steeds van alles, heb baantjes, geef her en der nog advies en verwijs mensen door naar Kab. Ik vermaak me nog prima, ik kan niet zonder cijfertjes. Zijdelings kijk ik natuurlijk nog wel hoe het met Kab gaat, want het voelt nog steeds als mijn kindje, dat ik met trots heb zien opgroeien. En ik vind het mooi om te zien dat kinderen van mijn vroegere klanten nu ook klant zijn bij Kab. Maar ik loop hier de deur niet plat, hoor. Ik kan goed afstand nemen: ik weet dat Kab nu in goede handen is!”