Vanaf 20 september wordt het verplicht voor horeca, evenementen, festivals, sportwedstrijden en kunst en cultuur om een coronatoegangsbewijs te vragen als er meer dan 75 gasten aanwezig zijn. Er wordt geen onderscheid gemaakt voor binnen- of buitenlocaties.

Wat geldt als coronatoegangsbewijs?

–    Bewijs van een negatieve test
–    Gebruik vaccinatiebewijs als coronatoegangsbewijs
–    Herstelbewijs

In de horeca, cultuur en sportsectoren mogen ondernemers dan niet langer kiezen of zij werken met de 1,5 meter afstand of niet; zodra zij meer dan 75 mensen binnen willen laten, moeten bezoekers zo’n bewijs tonen. Ze mogen dan wel met volledige bezetting draaien.
Momenteel is een toegangstest nog gratis maar op termijn zal hier een einde aan gaan komen. Toegangstesten zijn nog maar 24 uur geldig. Gemeentes zullen dit gaan controleren door inzet van ‘mystery guests’ die zich voordoen als gast en controleren of de regels wel worden nageleefd.

Het kabinet wil 1 november mogelijk een einde maken aan de coronamaatregelen als het mogelijk is.

Hoe kunnen horecaondernemers dit handhaven?

Horecaondernemers zijn druk aan het onderzoeken hoe ze dit op een goede manier kunnen gaan monitoren.

Er bestaan apps waarmee iedereen die bij je zaak binnen wil komen middels QR-code (vaccinatiebewijs of bewijs negatieve test) geregistreerd wordt en waarbij deze gegevens automatisch verwijderd worden na 14 dagen.

Handmatige controle aan de deur is ook een mogelijkheid, maar dit is lastiger te registreren en bij te houden.

Dit artikel is geschreven door Bas Wildenbeest, assistent accountant / Kab horecateam.
Bron: Missethoreca & RTL nieuws