Door de coronacrisis is de horecasector hard getroffen, maar inmiddels is het terrasseizoen weer geopend. Medewerkers behouden en binden aan je bedrijf is in deze tijd ontzettend belangrijk, maar hoe zorg je ervoor dat het nieuwe terraspersoneel helemaal klaar is voor de zomer? Tien tips die hieraan kunnen bijdragen:

  1. Tijdig inwerken 
    Als het mogelijk is, werk nieuw personeel tijdig in. Dit kan in het voorseizoen of een dag met matig terrasweer, waardoor u meer tijd kunt besteden aan het inwerken.
  2. Assortimentskennis 
    Geef nieuwe medewerkers de menu- en drankenkaart, zodat ze deze thuis alvast kunnen bestuderen en hier kennis mee kunnen maken.
  3. Zelfvertrouwen
    Laat medewerkers eerst zelfvertrouwen krijgen en gooi ze niet in het diepe. Daarna zult u ze zien groeien.
  4. Duidelijke beschrijving werkzaamheden
    Wat wordt er van de medewerker verwacht? Hoe is de routing? Hoe werkt het kassasysteem? Wie is waar verantwoordelijk voor? Middels een duidelijke beschrijving kunnen zij terugvallen als ze het even niet meer weten. Doordat medewerkers zelf een probleem op kunnen lossen, helpt dit ook bij het krijgen van zelfvertrouwen.
  5. Terrasbuddy
    Wijs een terrasbuddy aan. Koppel een ervaren medewerker aan uw nieuwe medewerker die hem/haar wegwijs maakt en alle ins en outs bijbrengt. De terrasbuddy dient goed geïnstrueerd te worden over zijn/haar rol.
  6. Routing / runner
    Om de routing en de kaart onder de knie te krijgen zal een nieuwe medewerker eerst moeten wennen als food- of drank runner.
  7. Bijeenkomst / fysieke training
    Organiseer een bijeenkomst voor alle medewerkers. Zo ontstaat er een teamgevoel en staan alle neuzen dezelfde kant op. Koppel hieraan een fysieke training voor bijvoorbeeld gastvrijheid. Leg de belangrijkste regels van gastvrijheid uit. Om het leuk te maken, speel rollenspellen. Of nodig een leverancier uit voor een cocktail- of taptraining. Goed voor de kennis van het assortiment én voor het teamgevoel.
  8. Online trainingen
    Naast fysieke trainingen zijn er ook veel online trainingen. Er zijn vele aanbieders hierin. Zo ook KHN, Koninklijk Horeca Nederland. Zij geven diverse e-learnings zoals sociale hygiëne en verantwoord alcohol schenken.
  9. Gastvrijheid
    Het inschakelen van een gastvrijheidstrainer; hij leert de nieuwe medewerkers de belangrijkste lessen.
  10. Focus en betrokkenheid
    Houd medewerkers gefocust en betrokken. Laat ze meedenken en sta als werkgever open voor ideeën van uw medewerkers. Uiteindelijk doet u het samen als team.

Zoals u ziet valt hier veel te leren voor een nieuwe medewerker, maar ook de bestaande medewerker kan hiermee zijn of haar voordeel doen!!

Het Kab Horecateam wenst al onze horecaklanten een geweldig terrasseizoen toe.

Dit artikel is geschreven door Ellen Mokkink, Salarisadministrateur.