Inmiddels is er alweer ruim een jaar voorbij en hebben de coronamaatregelen nog steeds een grote impact. De opening van de horeca laat helaas nog steeds op zich wachten. Om het hoofd boven water te houden wordt er gezocht naar manieren om extra omzet te genereren. Het afgelopen jaar blijkt hoe veerkrachtig en creatief horecaondernemers zijn. Nieuwe concepten om omzet te genereren schoten in maart 2020 als paddenstoelen uit de grond en blijken nog steeds van grote waarde. Sommigen van deze ideeën zijn tijdelijk maar anderen zullen niet meer verdwijnen.

Concepten waar retail en horeca worden gecombineerd bleken de afgelopen maanden succesvol te zijn. Blijft dit ook in de toekomst of is het slechts een tijdelijke crisisoplossing? Horecaondernemers zijn zich er in ieder geval van bewust dat ze hun bedrijfsmodel moeten evalueren en nieuwe omzetstromen moeten creëren. Niet alleen om zich aan te passen aan de huidige situatie, maar ook om hun zaak beter te positioneren in de toekomst.

Verkoop ingrediënten

Tijdens de sluiting van de horeca blijkt thuis koken een echte hit. Veel restaurants brengen hun ingrediënten naar de keukens van voormalige gasten en zorgen door middel van recepten en kookvideo’s ervoor dat gasten zelf mooie gerechten op tafel kunnen zetten. Andere horecazaken kiezen ervoor om hun meest kenmerkende ingrediënten te verkopen, zoals pizzadeeg en vleeswaren. Verwacht wordt dat dit soort concepten niet meer verdwijnen.

Merchandise

Denk aan een kookboek, maar ook als u klein wil beginnen kunt u bijvoorbeeld zelf een pocketboekje vol lekkere recepten laten drukken en dat aanbieden in uw restaurant of op de website. Qua merchandise kunt u denken aan simpele producten, zoals leuke koffiekopjes, wijnglazen of een paraplu met daarop het logo van uw onderneming.

(Online) Proeverij

Hebt u veel kennis van wijnen of bieren, bied dan uw gasten een mooie selectie aan in uw restaurant. Gebruik dan uw kennis op een andere manier. Organiseer bijvoorbeeld een (online) proeverij met lekkere hapjes die u thuis laat bezorgen of biedt uw beste wijnen aan via uw webshop.

Samenwerkingen

Tijdens corona komen de leukste samenwerkingen tot stand. En het heropenen van de horeca hoeft niet meteen het einde te betekenen van deze interessante concepten. Belangrijk is dat u nadenkt over het totaalconcept en met wie u zou willen samenwerken om dat voor elkaar te krijgen. Hoe kunt u elkaar versterken? Denk bijvoorbeeld aan de lokale bloemist, bakker of kaasboer om pakketten samen te stellen.

Welk horecaconcept of nieuwe omzetstroom u ook kiest, ga voor datgene dat past bij uw restaurant en bij u als ondernemer. Dan kunnen deze concepten ook na de coronacrisis blijven bestaan en voor nieuwe omzet zorgen.

Dit artikel is geschreven door Lisette Chevalking, accountant.