Klant van het eerste uur Multi Ratio

Kab viert in 2022 het 50-jarig bestaan, trouwe klant Multi Ratio in Doetinchem heeft dit jaar ook wat te vieren. Drie nieuwe directieleden nemen het bedrijf volledig over van Menno Koch, nadat ze dit in 2020 al deels hadden gedaan. Ron Ketelaar van Kab tekende voor de begeleiding en het advies.

Multi Ratio is in 1999 ontstaan door een fusie van Ratio-druk (in de jaren ’50 opgericht door de vader van Menno) en Multi Choice, verkoper van onder meer gebruikt kantoormeubilair. In de jaren erna groeide Multi Ratio uit tot een landelijke speler in kantoor- en magazijninrichtingen. Met nog steeds dezelfde manier van werken: persoonlijk contact en een goede service. Leuk, sociaal en gezellig zonder strikte hiërarchie. Een werkwijze die Menno graag wil behouden, ook nadat hij zich straks volledig uit het bedrijf terugtrekt.

Consequenties en risico’s in kaart

Marc Geverink, Ricardo Langeweg en Dennis Oonk werken al jaren bij Multi Ratio, kennen het klappen van de zweep en nemen het stokje graag van Menno over. Maar hier komt natuurlijk veel bij kijken. Ron Ketelaar van huisaccountant Kab leidde – samen met een bevriende financieel adviseur – alles in goede banen. “Hier zijn we erg blij mee”, geeft Marc aan. “Want je wilt bij zo’n grote stap natuurlijk wel weten hoe je dit met elkaar gaat invullen, welke risico’s je loopt en wat er allemaal moet gebeuren om alles goed op papier te zetten.” Dennis knikt. “Ron legde alles goed uit, ook wat de consequenties voor ons privé zouden zijn. Want op het moment dat we de overname bespraken, liep de zaak goed. Maar stel dat dit de jaren erna niet meer zo zou zijn, dan wil je natuurlijk niet je huis moeten verkopen. Ron maakte de moeilijke materie begrijpelijk, in duidelijke taal. Zo wisten we precies waar we aan begonnen, zowel financieel als fiscaal-juridisch.”

Andere focus

Dat die helderheid belangrijk was, bewees de komst van corona, nog geen twee maanden nadat de heren hun handtekening onder de overnamestukken hadden gezet. Ricardo: “Dat zette ons echt even op scherp. Ron had uit voorzorg alvast steunmaatregelen aangevraagd, maar die bleken gelukkig niet nodig. We zijn ons ook gaan focussen op de particuliere markt en verkoop via grote online kanalen en het werd een gekkenhuis.” Dennis vult aan: “Thuiswerken was natuurlijk de norm, dus de vraag naar goede bureaus en bureaustoelen steeg. Aan het begin van de pandemie was er grote onzekerheid: we wisten totaal niet wat we konden verwachten. Maar na een paar weken moesten we al mensen aannemen om de grote vraag naar thuiswerkplekken aan te kunnen.”

Het belang van goede service

Inmiddels trekt juist de projectenmarkt weer aan. Ricardo legt uit: “Kantoren tellen nu veel minder werkplekken dan voorheen, wij worden gevraagd die ruimten anders in te delen. Dit doen we met 3D-tekeningen en in samenwerking met regionale partners in onder meer wanden, vloerbedekking en kantoorbeplanting. Een mooie ontwikkeling, waarbij we dezelfde service kunnen leveren als altijd.” De heren merken dat klanten de werkwijze van Multi Ratio waarderen: een nuchtere Achterhoekse mentaliteit, afspraken nakomen en snel leveren. Marc: “Met gewoon normaal doen maak je tegenwoordig het verschil. Service is cruciaal, net als een tevreden klant. Precies waar wij voor staan – net als Kab.”

Op de pagina speciaal ontworpen voor het 50-jarig jubileum houden we u op de hoogte van alle activiteiten en interviews.