Sinds de start van de coronacrisis in maart 2020, hebben veel ondernemingen te maken gehad met veranderingen in de eigen organisatie of omgeving. Om als organisatie te overleven hebben bedrijven hun bedrijfsmodel moeten aanpassen aan de veranderende omgeving. Maar wat is een goede manier om uw huidige bedrijfsmodel inzichtelijk te maken? 

Een handig model voor het in kaart brengen van uw huidige bedrijfsmodel is het Business Model Canvas (BMC). Het BMC is ontworpen door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur en bestaat uit negen verschillende bouwstenen die je totale onderneming beslaan. Hieronder zal ik deze verschillende bouwstenen toelichten.

1.    Wie zijn de doelgroepen (klantsegmenten)?
Klanten zijn belangrijk voor de continuïteit van een onderneming, daarom is het belangrijk om eerst de klanten te groeperen in klantsegmenten met gemeenschappelijke wensen. Wie is je doelgroep en wat is juist de behoefte van deze doelgroep?

2.    Wat is de toegevoegde waarde (waardepropositie)?
Waardepropositie is de reden waarom klanten naar jouw bedrijf komen. Wat is de toegevoegde waarde van het product of dienst dat je levert? Waardepropositie kan zowel kwantitatief (prijs of snelheid) als kwalitatief (ervaring of ontwerp) zijn.

3.    Hoe worden de klantsegmenten bereikt (kanalen)?
Bij de bouwsteen kanalen beschrijfgegeven over hoe je communiceert met je klantsegmenten en hoe je waardepropositie levert aan je klanten. Hierbij zijn er meerdere raakpunten met de klanten, wat weer van belang is voor een goede klantervaring.

4.    Wie zijn de klantrelaties?
In deze bouwsteen geef je een beschrijving van de soorten relaties die je wilt aangaan met de verschillende klantsegmenten. Hierbij kan worden gedacht aan de benadering van nieuwe klanten, maar ook de benadering van bestaande klanten. En hoe verloopt het contact? Het contact kan daarbij zowel meer persoonlijk als meer geautomatiseerd zijn.

5.    Wat zijn de inkomstenstromen?
Uiteindelijk is het voor de onderneming belangrijk dat er inkomsten worden gegenereerd uit de verschillende klantsegmenten. Hierbij is het goed om jezelf de vraag te stellen ‘voor welke waardepropositie zijn klanten echt bereid te betalen?’.

6.    Wat zijn de kernmiddelen?
Welke bedrijfsmiddelen zijn er nodig om het bedrijfsmodel te laten werken? Met deze bedrijfsmiddelen is het mogelijk om de eerder bepaalde waardepropositie aan te kunnen bieden bij de verschillende klantsegmenten.

7.    Welke kernactiviteiten heeft de onderneming?
Bij de bouwsteen kernactiviteiten geef je aan wat de belangrijkste activiteiten zijn om van je onderneming een succes te maken. Net als bij kernmiddelen heb je deze kernactiviteiten nodig om de markten te bereiken.

8.    Wie zijn de belangrijkste partners?
Onder de belangrijkste partners wordt een beschrijving gegeven van de belangrijkste partners en leveranciers, zodat je bedrijfsmodel werkt. Het kan hierbij voordelig zijn partnerschappen aan te gaan voor het creëren van schaalvoordelen of juist het beperken van risico’s.

9.    Wat is de kostenstructuur?
Bij de bouwsteen kostenstructuur breng je inzichtelijk wat financieel nodig is om het bedrijfsmodel te laten werken. Wanneer de belangrijkste kernmiddelen, kernactiviteiten en partners hebt bepaald is het relatief eenvoudig om de kosten te berekenen.

Nadat het volledige BMC is ingevuld heb je inzichtelijk waar je staat met de onderneming. Je kunt nu juist bewuste stappen maken richting de toekomst op basis van jouw BMC. Het is goed om met enige regelmaat naar je BMC te kijken en dat deze niet in de bureaula verdwijnt. Zo kun je met je adviseur gaan sparren over de mogelijkheden die het BMC biedt, zo blijf je inspelen op een veranderende markt.

Bron: Business Model Generatie, Alexander Osterwalder en Yves Pigneur

Mocht u behoefte hebben aan een sparringpartner om samen sparren over uw BMC? Neem dan contact met ons op, wij gaan graag het gesprek met u aan.

Stijn de Vries, Assistent Accountant