Kerst ligt weer achter ons, de oliebollen en bijbehorende bubbels zijn op en de terugblikken over 2023 zijn gedeeld. Nu is het tijd om weer vooruit te kijken naar 2024, het jaar dat voor ons ligt.

Afsluiting vorig boekjaar

De dames en heren op de administratie afdelingen van bedrijven, maar ook bij ons op kantoor, zijn volop bezig om de laatste binnengekomen facturen te verwerken en de jaarafsluiting te verzorgen. Dit is dan ook gelijk een goede basis voor het opstellen van de begroting 2024.

Waarom?

Voor het nieuwe jaar zit je als ondernemer waarschijnlijk weer vol met nieuwe ideeën, zie je nieuwe kansen of eventuele bedreigingen voor jouw bedrijf. Het is dan ook goed om deze te vertalen naar een begroting voor 2024. Dan bedoel ik niet alleen de begroting van de winst- en verliesrekening, maar stel ook een liquiditeitsbegroting op. Hiermee verkrijg je inzicht in de financiële haalbaarheid van jouw plannen:

  • Heb ik op een bepaald moment extra financiering nodig?
  • Hoeveel omzet moet ik behalen om break-even te draaien?
  • Heb ik voldoende personeel om het werk uit te voeren?
  • Heeft mijn machinepark voldoende capaciteit?

Daarbij helpt de begroting om je gedurende het jaar bij te kunnen sturen. Ik adviseer dan ook om maandelijks, maar in ieder geval 1 keer per kwartaal, de werkelijke cijfers te vergelijken met de begroting en de verschillen te analyseren.

Hoe?

Zoals hierboven vermeld, kunnen de jaarcijfers 2023 een goed startpunt zijn voor de begroting 2024. Neem in de begroting ook een onderbouwing en toelichting op bij de belangrijke posten, zodat latere afwijkingen beter geanalyseerd kunnen worden. De onderbouwing kan dan bestaan uit volumes (uren, stuks, kilometers, etc.) met de bijbehorende tarieven.

Betrek ook de diverse afdelingen/key-functionarissen bij het proces. Op deze wijze zijn ze betrokken, gemotiveerd en kun je hen ook verantwoordelijk houden voor (een deel van) de begroting/budget. Hiermee krijg je een vollediger beeld en dus een betere begroting, dan wanneer je het alleen zelf van achter het bureau berekent.

Ook het uitwerken van meerdere scenario’s (in ieder geval een worst-case scenario) is vaak de moeite waard. Het kost wel meer tijd, maar je verkrijgt op deze manier wel inzicht in de mogelijke financiële risico’s en je kunt vroegtijdig een plan of oplossing bedenken bij tegenvallers of onvoorziene omstandigheden.

Tips

  • Verzand niet in details, de werkelijkheid zal immers altijd afwijken
  • Stel een actieplan op met kleine stapjes (voor een groot resultaat)
  • Houd rekening met seizoenspatronen
  • Baseer de kost- en verkoopprijzen op de begroting
  • Neem de begroting ook op in het boekhoudpakket en de tussentijdse managementrapportages

Mocht je er niet helemaal uit komen of wil je hier graag over sparren, neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag mee!

Bron: | Dit artikel is geschreven door Patrick Ankersmid, Sr. Adviseur MKB Wed, 17 Jan 2024 13:46:26 +0100
Patrick Ankersmid accountant

Patrick Ankersmid, Senior Adviseur MKB