De kop van deze blog spreekt voor zich: ondanks dat de coronacijfers er niet positiever op worden en we telkens met nieuwe maatregelen te maken krijgen, is het werken in de horeca daarmee niet alleen een feestje, maar ook zeer zeker een uitdaging. Hoe ga je hier als horecaondernemer mee om?

Uitdaging

Een uitdaging aangaan zonder goede medewerkers is niet mogelijk. Hoe komt u aan voldoende én ingewerkt personeel? Maar ook: hoe behoudt u de bestaande en nieuwe medewerkers? Er is veel vraag naar nieuw personeel in de horeca: oproepkrachten, fulltimers, parttimers in welke functie dan ook.

Maar wat kunt u als horecaondernemer zelf doen?

  1. Laat uw team jouw ambassadeur zijn en zorg dat u zichtbaar bent 
    Het beste visitekaartje is een enthousiaste medewerker. In de horeca werken is leuk, laat dit zien. Uw medewerkers zijn de beste promotors voor nieuwe medewerkers. Laat hen persoonlijke verhalen delen via social media. Bijvoorbeeld: een dag op het terras met, een kijkje in de keuken etc. Houd hierbij de privacy van anderen wel in beeld; ook dat is een visitekaartje!
  2. Ontwikkeling en enthousiasmeren van uw medewerkers
    In en door deze coronatijd is het belangrijk om te werken aan de ontwikkeling van uw medewerkers. Dit doet u middels trainingen, zowel fysiek (tap- of koffietraining) als online (sociale hygiëne). Er zijn verschillende instanties die trainingen aanbieden, zo ook Koninklijk Horeca Nederland die diverse e-learnings voor haar leden aanbied.
  3. Goede arbeidsomstandigheden zijn een must
    Het welzijn van uw team is cruciaal, dus zorg voor een gezonde werkomgeving. Hoe doet u dit? Zorg voor een veilige werkplek, realistische werktijden – inclusief pauzes – en kijk naar aanvullende arbeidsvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld reiskostenvergoeding, korting op sporten en opleidingen. Afspraken hieromtrent vastleggen middels een reglement is een pré; werknemers waarderen ook duidelijkheid.
  4. Medewerkers waarderen en erkennen
    Hierbij gaat het niet alleen om de hoogte van het salaris, maar ook het waarderen van ideeën, meer of eigen verantwoordelijkheid, een compliment of meer flexibiliteit. Laat uw medewerker weten en merken dat hij gezien wordt, zorg voor teambuilding en geef regelmatig feedback.
  5. Bied verantwoordelijkheid én flexibiliteit
    Benut de flexibiliteit en het verantwoordelijkheidsgevoel van uw medewerkers. De mogelijkheid tot het ruilen van een dienst, het laten meedenken en het openstaan voor nieuwe ideeën die medewerkers hebben. Je kunt uw waardering hierin ook uitspreken middels een symbolisch cadeau (fles wijn). Dit kan bijdragen tot een positieve bijdrage van uw onderneming en behoud van enthousiaste medewerkers, waardoor zij langer blijven en doen waar ze goed in zijn.

Als horecateam van Kab accountants & belastingadviseurs wensen wij al onze horecaklanten heel veel sterkte, succes en zeker ook plezier in deze bijzondere tijden.

Dit artikel is geschreven door Ellen Mokkink, salarisadministrateur.